تفکر ثروتمندانه پیرامون هدف و تمرکز بر هدف از دیدگاه ناپلئون هیل

تفکر ثروتمندانه پیرامون هدف و تمرکز بر هدف از دیدگاه ناپلئون هیل

ناپلئون هیل نویسنده کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید، یکی از سر شناس ترین کتاب های موجود در تاریخ بشیریت می باشد که ۱۵ میلیون نسخه فروش داشته است.  از ما دعوت می کند تا با داشتن ذهنیت موفق و جایگزین کردن آن با ذهنیت فقیر و شکست آلود، بخواهیم که موفقیت و ثروت را به دست بیاوریم. توجه داشته باشید که تعریف ثروت بسته به خواسته های درونی هر شخص متفاوت است. ناپلئون هیل می گوید بالا ترین قدرتی که بدان دسترسی داریم، قدرت ذهن است و آنچه که در ذهن می پرورانیم افکار و در نهایت ماهیت ما را می سازد. بنابر این از دیدگاه وی، بهتر است که به قدرت افسار گسیخته ذهن، جهتی در راستای خواسته های خودمان بدهیم. ناپلئون هیل می گوید، بهترین و موثر ترین روش شناخته شده برای هدایت و کنترل ذهن، مشغول نگه داشتن مستمر ذهن  با اهداف معین و دقیق است ولی این امر به تنهایی کافی نیست. چرا که ابزار مکمل این مهم، شور و اشتیاق برای کسب هدف می باشد.

از دیدگاه شخص من، منظور ناپلئون هیل، عشق است. اگر عاشق باشید، قدرتی نا باور کردنی خواهید داشت.

نحوه تعیین یک هدف معین:

داشتن یک هدف معین مثل سلامتی، کاهش وزن، تناسب اندام، تحصیلات خوب، پولدار شدن، خرید ماشین، ترفیع و... بسیار مهم و ضروری است و همچنین باید آگاه باشید که:

 - باید یک هدف اصلی داشت

- هدف انتخابی می بایست دقیق و معین باشد

ناپلئون هیل می گوید باید یک هدف واحد و مشخص در زندگی داشت چرا که قادر خواهیم بود ۱۰۰ درصد میزان تمرکزی که داریم را به آن اختصاص دهیم. مثال ساده ای که ایشان در کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید برای ما بیان می کنند این است: 

فرض کنید شخص A و شخص B هر دو بر سر کسب امتیاز بزرگترین تپه شنی در یک ساحل در تلاش هستند. کسب این امتیاز تنها هدف شخص A است و شخص B علاوه بر این امتیاز به دنبال کسب امتیاز ساخت بزرگترین چاله شنی نیز در همان ساحل می باشد، فکر می کنید چه کسی برنده خواهد شد؟

دیدگاه من: توجه داشته باشید که این مثال بدین دلیل یک ساحل واحد را برای شخص A و B در نظر گرفته است که در ذهن ما تداعی کند زمان، منابع مالی، انرژی و عمر ما محدود است.

به عنوان مثال ورزشکاران المپیک به این دلیل که بر روی یک هدف واحد و تنها یک مدال در رشته ورزشی خودشان تمرکز دارند، به درجات بالایی از موفقیت می رسند.

اهداف باید دقیق و معین باشند: 

باید اهداف را درست و دقیق تعریف کنیم. به عنوان مثال کافی نیست که بگوییم می خواهم وزن کم کنم، بلکه باید گفت این مقدار وزن را در این مدت می خواهم کم کنم.

اگر به دنبال کسب درآمد عالی هستید، باید دقیقا آن را توصیف کنید و بگوید چه قدر و تا چه زمانی و چه مقدار برای حقوق ماهیانه و چه مقدار برای اندوخته و ...

مثال بسیار زیبایی که ناپلئون هیل در این زمینه برای ما می زند به این شکل است:

تصور کنید ۴ شاخه گل رز می خواهید و به فروشنده گل می گویید: مقداری گل به من بده - حال به نظر شما احتمال اش چقدر است که دقیقا ۴ شاخه گل آن هم رز به شما بدهد؟ تقریبا غیر ممکن است.

او از کجا باید بداند که شما ۴ شاخه گل رز می خواهید؟

کائنات هم دقیقا مانند گل فروش عمل می کند.  شاید مسخره به نظر برسد، ولی دنیا اینگونه کار می کند و باید دقیق باشید.

پس می بایست دو مورد حیاتی را جدی بگیریم:

- تمرکز بر روی یک هدف واحد

- تعریف دقیق و معین هدف

باید بر روی یک هدف واحد متمرکز شویم و با  وسواس و اشتیاق  به آن بپردازیم.

اشتیاق سوزان، نقطه ی شروع همه ی موفقیت هاست:

ناپلئون هیل معتقد است که تمامی موفقیت ها صرف نظر از طبیعت و ذات آن ها، در نقطه ی شروع یک اشتیاق سوزان برای یک هدف معین بوده اند.

دیدگاه من: از دیدگاه شخص من، چیزی که ناپلئون هیل سعی بر بیان آن دارد، عشق است.

ناپلئون هیل می گوید در زندگی اش تمامی افرادی را که دارای اشتیاق سوزان برای کسب یک هدف دیده است، تمام زندگی و آینده خود را روی آن سرمایه گذاری می کنند تا به آن هدف برسند. از دیدگاه ناپلئون هیل، اشتیاق سوزان، مهم تر از داشتن هدف واحد است.

دیدگاه من: بله، با عشق ورزیدن و عاشق بودن است که به خواسته های خود معنا و مفهوم می دهیم.

چرا اشتیاق سوزان مهمترین گام در مسیر موفقیت می باشد؟

اگر ما واقعا خواهان چیزی باشیم، این اشتیاق آنقدر بزرگ و سوزان است که تمامی تمرکز و تلاش و انگیزه  ما به سمت به دست آوردن آن معطوف کند. اگر مهم ترین هدف ما در زندگی تناسب اندام نباشد، پس از مدتی رژیم گرفتن و ورزش و.. تمامی این فرآیند ها را رها می کنیم..

انگیزه درونی... انگیزه درونی... انگیزه درونی...

توجه داشته باشید که اشتیاق نقطه شروع هر موفقیتی در زندگی است و اشتیاق ضعیف باعث ایجاد نتایج ضعیف می شود. همان طور که آتش کوچک، باعث ایجاد گرمای کمتر می شود.

کاری را انجام دهید که دوستش دارید و خواهان چیزی باشید که خواهان وعاشق آن هستید.

عشق وسواس ( خواسته دیوانه وار) و باور هایی قدرتمند را با تار و پود وجود شما در می آمیزد.

اگر عاشق باشید، با تمام وجود بر خواسته و استعداد خود تمرکز  دارید و در راستای پرورش استعداد های خود تلاش می کنید و به موفقیت می رسید.

نسخه هر کسی متفاوت هست و خواسته هر کسی متفاوت تر و مسیر هر کسی کاملا منحصر به فرد، چیزی که نیاز دارید شناخت علایق درونی تان است، علایق درونی شما را به سمت استعداد های تان هدایت و در مسیر پیشرفت قرار می دهد. تنها زمانی که با تمام وجود به خواسته درونی خود در حال پاسخگویی هستید، معنا و مفهوم حقیقی عشق را درک می کنید و می توانید به هدف خود برسید.

بهترین ورژن خودتان باشید :)

برچسب‌ها